Teknolojinin de yaygınlaşması nedeniyle bahis oyunlarının türleri, çeşitliliği ve yaygınlığı arttığı gibi, bu işi yasa dışı yollardan yapanların sayısı da artmıştır. Bu işi örgüt kurarak yürütenler dahi ortaya çıkmış ve çeşitli operasyonlar düzenlenmesine neden olmuştur.
Yasadışı Bahis Suçlarının Önemi ve Soruşturma
Aşağıda inceleyeceğimiz üzere yasadışı bahis çok ağır cezalara tabi olan eylemleri içine aldığından, bu suçla itham edilen şüpheli ve sanıkların yapacakları savunma ve soruşturma ve kovuşturma süreci içinde başvurabilecekleri hukukî çarelerin bilinmesi büyük önem arzeder. Bu nedenle, teknik bir suç olan bu suçlarda hukukî yardım alınması büyük önem arzetmektedir.
Yasadışı Bahis Kavramı
Bilindiği üzere, 7258 sayılı “Futbol ve Diğer Spor müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun” ve “Spor Müsabakalarına Dayalı Sabit İhtimalli Ve Müşterek Bahis Oyunları Uygulama Yönetmeliği”, bahis oynama yetkisini Spor Toto Teşkilat Başkanlığı’na vermiştir. Kişilerin bu teşkilatın lisans ve ruhsat verdiği kuruluşlar haricinde kişi veya kuruluşlarca oynatılan bahis yasa dışı bahis niteliğindedir.
Yasadışı Bahsin Ön Şartı Nedir?
Yasadışı bahsin ön şartı, kanunun verdiği yetkiye dayalı olmaksızın oynanan bahis olmasıdır. Kanunun verdiği yetkiye dayalı olarak oynatılan oyunlar yasaldır, suç ve kabahat oluşturmaz.
Yasadışı Bahis Oynatmanın Cezası Hangi Kanunda Düzenlenmiştir?
Kanun koyucu yasadışı bahis oynatmayı çok ağır yaptırıma tâbi tutmuştur. 7258 sayılı kanunun 5. Maddesinde bu yaptırımlar bentler hâlinde sıralanmıştır. Buna göre;
Kanunun verdiği yetkiye dayalı olmaksızın;
a) Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunlarını oynatanlar ya da oynanmasına yer veya imkân sağlayanlar üç yıldan beş yıla kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
b) Yurt dışında oynatılan spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarının internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak Türkiye’den oynanmasına imkân sağlayan kişiler, dört yıldan altı yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılır.
c) Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarıyla bağlantılı olarak para nakline aracılık eden kişiler, üç yıldan beş yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
ç) Kişileri reklam vermek ve sair surette spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarını oynamaya teşvik edenler, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
d) Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarını oynayanlar mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından beş bin liradan yirmi bin liraya kadar idari para cezası ile cezalandırılır.
Bu madde kapsamına giren suçlarla bağlantılı olarak, spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarının oynanmasına tahsis edilen veya oynanmasında kullanılan ya da suçun konusunu oluşturan eşya ile bu oyunların oynanması için ortaya konulan veya oynanması suretiyle elde edilen her türlü mal varlığı değeri, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun eşya ve kazanç müsaderesine ilişkin hükümlerine göre müsadere edilir.
Bu madde kapsamına giren suçlardan dolayı, tüzel kişiler hakkında bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur.
Bu madde kapsamına giren suçlarla ilgili olarak, 4/5/2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunun erişimin engellenmesine ilişkin hükümleri uygulanır.
Bu madde kapsamına giren suçların işlendiği işyerleri mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından ihtarda bulunmaksızın üç ay süreyle mühürlenerek kapatılır. İş yeri açma ve çalışma ruhsatına sahip işyerlerinin ruhsatları mahallin en büyük mülki idare amirinin bildirimi üzerine ruhsat vermeye yetkili idare tarafından beş iş günü içinde iptal edilir.
(Ek fıkra: 15/8/2017-KHK-694/23 md.; Aynen kabul: 1/2/2018-7078/23 md.) Birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde düzenlenen suçlar ile 5237 sayılı Kanunun 228 inci maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarında düzenlenen suç bakımından 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun;
a) 128 inci maddesinde yer alan taşınmazlara, hak ve alacaklara elkoyma,
b) 135 inci maddesinde yer alan iletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması,
c) Örgüt faaliyeti çerçevesinde işlenip işlenmediğine bakılmaksızın 139 uncu maddesinde yer alan gizli soruşturmacı görevlendirilmesi,
ç) 140 ıncı maddesinde yer alan teknik araçlarla izleme,
tedbirlerine ilişkin hükümler uygulanabilir.
(Ek fıkra:22/4/2022-7405/48 md.) Bu Kanunda tanımlanan suçlara ilişkin delil veya emarelerin tespiti hâlinde Spor Toto Teşkilat Başkanlığı, doğrudan Cumhuriyet başsavcılığına başvuruda bulunabilir. Soruşturma sonunda verilecek kovuşturmaya yer olmadığı kararları Spor Toto Teşkilat Başkanlığına tebliğ edilir ve Spor Toto Teşkilat Başkanlığı bu kararlara itiraz edebilir.
(Ek fıkra:22/4/2022-7405/48 md.) Bu Kanunda tanımlanan suçlar dolayısıyla açılan davalarda mahkeme, iddianamenin bir örneğini Spor Toto Teşkilat Başkanlığına tebliğ eder. Başvuru yapılması hâlinde Spor Toto Teşkilat Başkanlığı açılan davaya katılan olarak kabul edilir.
Yasadışı Bahis Oynatmanın Cezası Nedir?
7258 sayılı yasanın 5/1-a hükmüne göre Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunlarını oynatanlar ya da oynanmasına yer veya imkân sağlayanlar üç yıldan beş yıla kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır. Buna göre, bu suçun cezasının alt sınırı üç yıl hapis cezasıdır ve ayrıca 10.000 güne kadar adlî para cezasına hükmedilir. Ancak buradaki adlî para cezası, üst sınırı göstermektedir. Alt sınır TCK 52’ye göre 5 gündür.
Yasadışı Bahis Oynatmaya Yer ve İmkân Sağlamanın Cezası Var Mıdır?
7258 sayılı kanunun 5/1-a maddesindeki suçun failleri hem oynatanlardır hem de oynanmasına yer ve imkân sağlayanlardır. Yani yer ve imkân sağlayanların doğrudan oynatanlardan farkı yoktur.
Yurtdışı Şans Oyunlarının Oynanmasına İmkân Sağlayan Kişinin Cezası Nedir?
7258 sayılı Kanunun 5/1-b hükmüne göre Yurt dışında oynatılan spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarının internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak Türkiye’den oynanmasına imkân sağlayan kişiler, dört yıldan altı yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılır. Buna göre, yurt dışında oynatılan oyuna internetten bağlantı kurdurarak Türkiye’den oynanmasına imkân sağlayanların cezası 4 yıldan 6 yıla kadar hapis cezasıdır.
Yasadışı Bahis Oynamaya Teşvik Etmenin Cezası Nedir?
7258 sayılı kanunun 5/1-c hükmüne göre Kişileri reklam vermek ve sair surette spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarını oynamaya teşvik edenler, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
Görüldüğü üzere, yasadışı bahis oynamaya teşvik edenlerin cezaları 1 yıl hapisten başlamaktadır ve ayrıca adlî para cezası da verilmektedir.
Yasadışı Bahiste Para Naklini Sağlamanın Cezası Nedir?
7258 sayılı kanunun 5/1-ç hükmüne göre, Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarıyla bağlantılı olarak para nakline aracılık eden kişiler, üç yıldan beş yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
Yasa Dışı Bahis Oynamak Suç Mudur?
Başkasının yasadışı bahis oynamasını sağlamayan, yer ve imkân temin etmeyen, teşvik etmeyen kişiler sadece kendileri yasadışı bahis oynuyorsa, bu durum Ceza Kanunu anlamında suç değildir; ancak idarî para cezasını gerektiren bir eylemdir. 7258 sayılı kanunun 5/1-d hükmüne göre, Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarını oynayanlar mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından beş bin liradan yirmi bin liraya kadar idari para cezası ile cezalandırılır. Görüldüğü üzere, yasa dışı bahis oynamanın cezası 5.000 TL idarî para cezasından başlamaktadır.
Müşterek Bahis Ne Demektir?
Müşterek bahis oyunları, yurt içinde ve yurt dışında tertiplenen spor müsabakalarına ait sonuçların tahmin edilmesi üzerine oynatılan, hâsılatın önceden belirlenen ikramiye yüzdesinin, doğru sonucu tahmin eden iştirakçiler arasında paylaştırıldığı bahis oyunlarını ifade eder (Uygulama Yön. m. 4/1-ö)
Sabit İhtimalli Bahis Oyunları Ne Demektir?
Sabit ihtimalli bahis oyunları: Yurt içinde ve yurt dışında tertiplenen spor müsabakalarına ait sonuçların veya etkinliklerin tahmin edilmesi esasına göre oynatılan ve iştirak edenler arasından doğru tahmin edenlere, önceden belirlenen bahis oranlarıyla ikramiye kazandıran oyunları ifade eder (Uygulama Yön. 4/1-u).
Sıkça Sorulan Sorular
Operasyon Yapıldığında Devlet Nelere El Koyup Müsadere Eder?
7258 sayılı kanunun 5/2 hükmüne göre Bu madde kapsamına giren suçlarla bağlantılı olarak, spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarının oynanmasına tahsis edilen veya oynanmasında kullanılan ya da suçun konusunu oluşturan eşya ile bu oyunların oynanması için ortaya konulan veya oynanması suretiyle elde edilen her türlü mal varlığı değeri, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun eşya ve kazanç müsaderesine ilişkin hükümlerine göre müsadere edilir.
Dolayısıyla, yasa dışı bahis oynatmak için tahsis edilen veya bu işte kullanılan suça konu eşyalar ile her türlü para ve malvarlığı değeri TCK m. 55’e göre müsadere edilir. Yani savcılık el koyar ve mahkeme sonunda devlete geçirilmesine (müsaderesine) karar verilir.
Dernek veya Vakıf Gibi Tüzel Kişiliğe Sahip Yerlerde Yasa Dışı Bahis Oynatılırsa Ne Olur?
7258 sayılı kanunun 5/3 maddesine göre Bu madde kapsamına giren suçlardan dolayı, tüzel kişiler hakkında bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur. Buna göre, TCK’daki güvenlik tedbirleri bu kuruluşlar hakkında uygulanacaktır.
İşyerimde Yasa Dışı Bahis Oynadığı İddia Ediliyor, İş Yerim Kapatılır Mı?
7258 sayılı kanunun 5/4 maddesine göre Bu madde kapsamına giren suçların işlendiği işyerleri mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından ihtarda bulunmaksızın üç ay süreyle mühürlenerek kapatılır. İş yeri açma ve çalışma ruhsatına sahip işyerlerinin ruhsatları mahallin en büyük mülki idare amirinin bildirimi üzerine ruhsat vermeye yetkili idare tarafından beş iş günü içinde iptal edilir.
Buna göre, yasadışı bahis oynatan işyeri üç ay süreyle kaymakamlık veya valilikçe mühürlenir ve kapatılır. Ruhsatı da idare tarafından beş gün içinde iptal edilir.
Yasadışı Bahis Suçlamasından Tutuklanır Mıyım?
7258 sayılı yasanın 5/1-a,b,c,ç bentlerine giren ve suç oluşturan hâllerde tutuklama yasağı yoktur ve suçun işlendiğine dair kuvvetli suç şüphesinin bulunması ve bir tutuklama nedeninin bulunması hâlinde şüphelinin tutuklanması ihtimal dahilindedir. Yapılacak iyi bir savunma ve suçun unsurlarının oluşmadığı ve tutuklama nedenlerinin bulunmadığı yönündeki güçlü savunma ile tutuklamanın önüne geçilebilecektir.
Yasadışı Bahis Oynadım, Tutuklanır Mıyım?
Sırf yasa dışı bahis oynamak suç değil kabahattir. 5 bin liradan başlayan bir idarî para cezası verilir ve işlem tamamlanır.
Yasadışı Bahis Oynatma Suçundan Aldığım Ceza Sabıkama İşler Mi?
Yasadışı bahis oynatma suçundan verilen ceza kesinleştiğinde sabıkaya işler.
Yasa Dışı Bahis Oynamak Sabıkaya İşler Mi?
Yasadışı bahis oynamak suç değil kabahattir, trafik cezaları gibidir sabıkaya işlemez.
Yasa Dışı Bahis Oynatmadan Aldığım Hapis Cezası Ertelenir Mi?
Cezada yapılacak artırım ve indirimler sonucunda cezanın iki yıl veya altına düşmesi hâlinde TCK m. 51 e göre erteleme mümkündür.
Yasadışı Bahis Oynatmaktan Ceza Aldım, Memuriyetime Engel Olur Mu?
Hapis cezası sabıkaya işleyeceğinden memuriyete engel olabilir.
Avukatın Bu Soruşturmalardaki Rolü
Yasadışı bahis suçları oldukça teknik bir konudur ve genellikle savcılıklarca gizlilik esasına göre yürütülür. Bu gibi suçlarda ceza usulünün tüm kuralları hemen hemen uygulanır ve teknik usul kurallarının bilinmesi önem arzeder. Örneğin arama kararı usule aykırı olduğunda elde edilen deliller büyük ölçüde önemini yitirir. Dolayısıyla hukukî yardım büyük öneme sahiptir:
Arama hukuka aykırıysa elde edilen deliller kullanılamaz:
Yargıtay 7. Ceza Dairesi, 26/12/2023 T., 2023/10502 E., 2023/11594 K.
III. OLAY VE OLGULAR
1. 11.04.2015 tarihinde, kolluk görevlilerinin, bahis oynatıldığı yönündeki ihbarın teyidi için bildirilen adrese intikal ettikleri, yapılan gözlemde bodrum kattaki yerin kapısı açık ve insanların girip çıktığı umuma açık bir yer olduğunun gözlemlendiği, içeriye girildiğinde bir müşterinin bahis oynamakta olduğu, kupon yazıcısı bağlı olan ve sanığın başında oturduğu bilgisayarın ekranında bahis sitesinin açık vaziyette olduğunun görüldüğü, müşterinin almakta olduğu, üzerinde kazanan kuponların ödemesinin oynatan bayi tarafından yapılacağına dair ibare bulunan bahis kuponu ile sanığın kullandığı bilgisayarın sabit diski, kupon yazıcısı ve yine sanıktan elde edilen 700,00 TL paranın muhafaza altına alındığı,
02.05.2015 tarihinde ise yine ihbar üzerine aynı iş yerine gelen kolluk görevlilerinin, içeri girdikleri, sehpalar üzerinde bültenler bulunduğu, sanığın yine bilgisayar başında olduğu, sanığın bahisten kazandığı para olarak teslim ettiği 145,00 TL ile bilgisayarın sabit diski ve kupon yazıcısının muhafaza altına alındığı anlaşılmıştır.
2.Her iki olayla ilgili olarak, sanık, aşamalardaki beyanlarında, kendisinin bu iş yerinde çalıştığını ve bahis oynattıklarını belirterek üzerine atılı suçlamayı kabul etmiştir.
3.Kovuşturma aşamasında, sanıktan ele geçirilen bilgisayar sabit diskleri üzerinde yaptırılan inceleme neticesinde düzenlenen bilirkişi raporlarında, yurtdışı kaynaklı bahis siteleri üzerinden 7258 sayılı Kanun’a aykırı olarak bahis oynatıldığına dair bulgulara ulaşıldığı anlaşılmıştır.
IV. GEREKÇE
Dosya kapsamına göre; her iki olayda da Sulh Ceza Hâkimliğinden alınan arama kararı olmadığı gibi, Cumhuriyet savcısı tarafından gecikmesinde sakınca bulunduğundan bahisle verilmiş yazılı bir arama izninin de bulunmadığı, usulüne uygun arama kararı alınmadan kolluk gücü tarafından yapılan aramanın usul ve kanuna aykırı olduğu, 5271 sayılı Kanun’un 206 ncı maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendi, 217 nci maddenin ikinci fıkrası ve 230 uncu maddesinin birinci fıkrası gereğince hukuka uygun surette elde edilen delillerin hükme esas alınacağı, hukuka aykırı şekilde elde edilen delillerin ise hükme esas alınamayacağı şeklindeki açık düzenlemeler karşısında, bu nedenle usulsüz arama sonucu Kanun’a aykırı olarak elde edilen delil dışında sanığın mahkûmiyetini gerektirecek başka bir delil de elde edilemediği gözetilerek, sanığın beraati yerine yazılı gerekçeyle mahkûmiyetine karar verilmesi Kanun’a aykırı bulunmuştur.